Prosit och bacillfobi

Jag ska aldrig mer gå på kalas. Fy bövelen alltså.


Jag har bacillskräck. Fobi är kanske rätt ordval. Fobi för att bli sjuk. 
Det har blivit värre nu när jag har en liten bebis hemma. Ser allt som en potentiell fara. 
Jag tvättar händerna så ofta att jag fått eksem och jag missbrukar handsprit. Spritar händer, ansikte, bröstkorg och om den inte vore så stark skulle jag gurgla med den.
Jag åker aldrig kollektivt.
Jag vidrör aldrig ytor utanför hemmet som någon okänd eller sjuk person kan ha tagit på innan mig.
Tex dörrhandtag, tryckknappar osv. Antingen så trycker jag med armbågen eller så tar jag på mig en handske. Jag handlar alltid med vantar på som tvättas när jag kommit hem och jag spritar kartonger och förpackningar.

Jag skulle ALDRIG stoppa ner handen i en godispåse som någon annan haft handen i och jag skulle ALDRIG stoppa något i munnen som ett barn har tillagat utan att jag varit närvarande och sett att händerna tvättats med tvål innan.
En vuxen med tvivelaktig hygien är också en stor risk.

Jag har klarat mig från förkylning i ett års tid. Ingen magsjuka eller något annat heller.

Men nu... Jag vaknar upp med ont i halsen och feber. Är helt säker på att det kommer från kalaset i söndags. Ett barn nös ut över bordet där vi alla satt. Jag fick panik då och ville åka hem direkt. J försökte lugna mig och sa att jag absolut inte skulle bli sjuk men jag kände på mig att det var kört. Jag hade rätt!

Nu är jag absolut livrädd för att lillan ska smittas av mig. Försöker att inte ha henne för nära ansiktet och är ännu mer noggrann med hygienen.

Min fobi grundar sig nog i att lilla F blev förkyld när han var 4 dagar gammal och vi var inlagda på neonatalen. Och efter varje ny förkylning han haft har det tillkommit en allergi. Hans immunförsvar är inte riktigt som det ska vara och läkarna har sagt att det troligen beror på den första förkylningen han fick. Efter det har jag på alla sätt försökt att minimera risken för smitta och sjukdom. Men ja, det är ganska jobbigt att ständigt vara på vakt. Och paniken som uppstår när man inser att man misslyckats med att skydda mot bacillinvasion... 

Familj, Ordbajs | Bacillfobi, Bacillskräck, Fobi, Förkylning, Handsprit, Immunförsvar, Sjukdom, Smitta, Tvätta händer | |
Upp