Någon form av vardag

Idag blir lillan 3 veckor eller något. Har varken haft ork eller tid till att räkna på det 😳


Vi börjar försöka komma in i rutiner med allt vad det innebär. Med två syskon är det ju liksom inte bara att låta bebisen styra allt, utan hon får nog mest hänga med och anpassa sig till livet vi lever här.

De första två dagarna med skenan var det lite gnälligt. Den vanan man fått in med sömn, amning mm omprövades ordentligt. Det gick tex inte att amma liggandes i sängen vilket var jobbigt för vi var mitt i en ökningsperiod då hon mer eller mindre satt som gjuten vid mina bröst. Att då behöva vakna 12 gånger, sätta sig upp etc för att amma på natten var tufft. Ännu tuffare kl 7 morgonen efter när syskonen ville starta dagen. Då ville jag bara gråta.

Att inte kunna vara så nära var också jobbigt. Somliga tycker att en Von rosenskena gör bebisen mer lätthanterlig. Jag tycker att den blir som en sköld mellan mig och barnet. Att barnet sedan får skavsår, absolut inte vill ligga på rygg, att kläder inte passar och att man inte kan bada mm gör det ännu svårare.
Men igår avklarade vi bad nr två på sjukhuset. Bad då om att få en större skena för att den gamla i storlek s2 kändes för tight. Vi åkte hem med en ren och ganska nöjd bebis.

I måndags var det BVC- besök. Lillan hade gått upp 315 gram vilket var mycket bättre än de ynka 45 gram hon hade ökat veckan innan. Nu väger hon 3500 och har ett huvudomfång på 35,4 cm. Längden kan vi inte mäta pga skenan.

Igår kväll fick jag åka ännu en sväng till Skövde (var ju där för bad på morgonen) då jag och F's pappa var på informationsträff inför kommande start i förskoleklass.
Jag hade lillan med och fick sitta ute i korridoren och lyssna för hon var allt annat än nöjd med alla människor omkring.

Sedan åkte vi hem där någon timmes kvällsstrul väntade. Det är jobbigt att inte kunna bajsa och rapa kan vi konstatera. Hungrig bebis som inte kan äta pga stopp i systemet kan innebära mycket skrik. Oftast flera timmar varje kväll har vi märkt. Men sedan jag började komplettera med en slurk ersättning blandat med kokosfett och bröstmjölk efter sista kvällsmålet kommer en stor rap och hon somnar gott på det. Sover sedan till ca 04-05 innan hon ammar en slurk från båda brösten och sover efter det vidare till  kl 08 då hon äter igen och levererar en stor nr 2. 
Att ge ersättning är inget jag egentligen vill, men jag är GBP- opererad sedan 4 år och det kan vara så att min mjölk inte är tillräckligt fet och mättande. Jag kan ju inte äta några större mängder och kommer aldrig upp i de rekommenderade kalorinivåerna för någon som helammar. Det i kombination med min vitaminbrist under graviditeten och hennes dåliga viktuppgång första veckan gör att jag inte har så mycket att välja på. Att hon växer och utvecklas som hon ska är prio ett.
Annars så finns där mjölk i överflöd, men innehållsförteckningen är ju ett frågetecken.

Den där skenan gör att hon aldrig vill ligga på rygg. Hon sover därför på mage dagtid när jag har uppsikt. På natten ligger hon helst på min mage, vilket är OK enligt BVC.
och varje vaken minut vill hon bli buren. Det kan ju vara ett problem när man har hundra andra saker som ska hinnas med under dagen. Som nödlösning skarvade jag ett lakan som jag bär henne i, ungefär som en sjal. Ville känna på hur det var att bära i sjal med skena innan jag köper en dyr riktig sjal. Lakanet funkar fint. Nöjd bebis och vardagen flyter på. Jag hinner tvätta, baka, laga mat, städa och umgås med syskonen. Precis som det ska vara.

Appropå baka så gjorde jag en kaka till J här om dagen. Det räckte med en eftersom den var stor som en pizza 😁

Familj, Ordbajs | Amning, Ersättning, Von rosenskena | |
Upp