Etablera inte en vana du inte har för avsikt att fortsätta med

Note to self...


Att låta bebisen somna på bröstet är jättemysigt. Tills det är det enda sättet bebisen vill sova på och det är varmt, bebisen kräks, bebisen övar pincettgreppet på din hud etc.

Att lägga bebisen i vagnen för att sova och sedan på ett mjukt och mysigt sätt dra vagnen fram och tillbaka är också ganska enkelt. Tills bebisen tycker att det är jättehärligt och absolut inte tänker sova när vagnen är still och där står man med handen på vagnen (eller skägget i brevlådan) och drar och drar samtidigt som du vill slita ditt hår. För de två timmar som bebisen borde sova hade kunnat spenderas på annat sätt. Tex så kunde du själv ta en gubbakvart, förbereda middag, måla naglar, ta en dusch eller något annat trevligt.

I går kväll tänkte jag att det fick räcka nu. Jag ville också sova, och det gör jag varken djupt eller gott med en bebis på bröstet hur mysigt det än är.
Så jag lade henne i spjälsängen. Mätt och belåten. Hon somnade snabbt men vaknade 40 minuter senare. Arg som ett bi var hon. Jag tog upp henne, kramade, pussade och lugnade. Sedan lade jag ner henne igen. Fick göra om det två gånger men sedan lade sig lugnet.
Hon vaknade vid 04.30 och då åt hon 10 minuter från vardera bröst. Rapade och så ner i sängen igen. Även den gången fick jag ta upp och lugna henne två gånger, men sedan sov hon till kl 07 då jag väckte henne. I med mer mat, göra morgontoalett (tvätta av, ny blöja, påklädning) och så lite samvaro på det. Vi dansade och sjöng, jag skakade på huvudet och hon skrattade. Vi konverserade om viktiga saker över en kopp kaffe. Hon är en bra lyssnare och ger alltid rätt svar :-)
Hon låg på mage på en filt på golvet, barfota. Hon tar spjärn med fötterna mot golvet och skjuter ifrån så det där med att förflytta sig någon meter kan hon. Trött blir man av den sortens morgongymnastik också. Då gäspar man och ger ifrån sig ett ljud som talar om att nu räcker det, jag orkar inte mer.
Då läggs man ner i vagnen och det är dags att sova. Två timmar räknar jag med.
Naturligtvis kan det låta lite när det ska sovas. Och då behöver man hjälp att komma till ro. Jag drar vagnen, men inte så mjukt och mysigt som tidigare. Tro det eller ej, men att dra lite häftigare lugnar snabbare. Nästan omedelbart tystnar hon. Då slutar jag att dra på sekunden. Och så går det ett par minuter innan det låter från vagnen igen. Två drag och det tystnar. Sedan har bebisen lagt sig till rätta och sömnen infinner sig.

Jag vill bryta de "dåliga" vanorna nu, för att låta henne sova på bröstet eller att stå och vagna flera timmar varje dag är faktiskt inte något jag kan tänka mig att fortsätta med i det långa loppet. Och bebisar är precis som alla andra människor vanedjur. 
Jag ser detta som den enkla vägen till bra sömnvanor.

Familj, Ordbajs | Dåliga vanor, Sova i spjälsäng, Sova på bröst, Sömnvanor, Vagna | |
Upp