Tacosomelett

När våra andra barn är hos sina andra päron är det lite lättare att laga mat. 

För att göra det lätt blir det många portionslådor. 
Slängde ihop en omelett av lite rester.
En bit purjolök, en liten tomat, tacoköttfärs, 200 gram västerbottenost och så själva omeletten gjord på 6 ägg och 0,5 dl vispgrädde.

En omelett som denna är ett bra sätt att bli av med rester, tar väldigt lite tid i köket, räcker till 8 matlådor för mig som är GBP- opad, triggar inget sockersug, håller blodsockret på en låg och jämn nivå i flera timmar och den är väldigt god.
Att använda produkter med hög fetthalt fungerar fint efter operationen så länge jag hoppar över de stora kolhydratskällorna.
Pasta, ris, bröd, potatis, mjöl etc var en stor trigger för mig redan innan operationen. Men fett+kolhydrater i stor utsträckning= dumping.

Den ser ju inte vacker ut, men smakar desto bättre.

Jag gör min omelett i ugnen i en form som jag bara använder till sådant F inte tål. När omeletten görs i ugnen går det också snabbare för den att stanna när man använder så pass många ägg. Jag använde varmluftsfunktionen och då tog det knappt 20 minuter på 185 grader.

Mat & Bak | Gastric bypass, Rester, Tacosomelett | |
#1 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Supersmart ju, lät riktigt gott också :)

Upp